خرید هاست

طرح تولید کاغذ دیواری ساده و سه بعدی

کاغذ دیواری ماده ای است که از آن جهت پوشش دهی و تزئین دیوارهای داخلی خانه ها، دفاتر و سایر ساختمان ها استفاده می کنند؛ و یکی از عوامل موثر در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. معمولا کاغذ دیواری به صورت توپی (همانند پارچه) به فروش می رسد و با استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری بر روی دیوار نصب می گردد.کاغذ دیواری هم به صورت نقشدار و گلدار و هم به صورت ساده و با قابلیت رنگ پذیری بر آن موجود می باشد. به زبان ریاضی، هفده الگوی پایه تحت عنوان مجموعه های کاغذ دیواری۱ وجود دارند که می توان از آنها برای پوشش دهی سطحی نامحدود استفاده کرد. تمام طرحهای تولید شدۀ کاغذهای دیواری بر پایه این مجموعه ها می باشند.

 می توان یک طرح را در چندین رنگ بندی تولید نمود. مراحل ساخت کاغذ دیواری عبارتند از:ساخت کاغذ: در این مرحله ورقه های کاغذ مورد نیاز همچون سایر کاغذها با استفاده از تنه درخت تولید می شود.زیرسازی: پیش از چاپ الگوی مربوطه بر کاغذ، زمینه آن باید زیرسازی شود. این عمل با چسباندن لایه ای از PVC بر سطح کاغذ انجام می شود.چاپ: چهار تکنیک متفاوت برای چاپ کاغذ دیواری وجود دارد؛ چاپ سطحی، کلیشه ای، سیلک اسکرین و غلتکی.چسب زنی: کاغذ چاپ شده با لایه ای از چسب نشاسته مرطوب پوشانده و سپس خشک می شود.بسته بندی: کاغذ دیواری براساس نوع استفاده آن (خانگی یا اداری) در ابعاد تعیین شده بریده و سپس به صورت توپی بسته بندی می شود و مشخصات و دستور عمل نصب آن بر روی برچسب هایی بر روی هر طاقه چسبانده می شود. تاریخچهداستان کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز می شود. اول به دلیل آنکه چینی ها مخترع کاغذ بودند و دوم از آنرو که آنها کاغذ برنج را ۲۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارهای خود می چسباندند. در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب ها فاش نمود که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند.از آن پس بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد.در دوران رونسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه های تزئینی هم به اتاق رنگ می داد و هم به عنوان لایه ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی  عمل می کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می نمود.

از حدود چهار دهه پیش، چند شرکت ایرانی مبادرت به تولید و عرضه کاغذ دیواری می‌کردند که البته باوجود، وجود مشابه خارجی‌اش، مشتریان بسیاری داشتند اما در سال‌های اخیر از یک‌سو احتمال کم کاری تولیدکنندگان ایرانی (با توجیه گرانی مواد اولیه) و در سوی دیگر سرریز شدن واردات، باعث شده که نه‌تنها دیگر کاغذ دیواری جنسی ارزان‌قیمت نباشد، که حتی گاهی تأمین هزینه آن از عهده هر کسی برنمی‌آید.

این روزها بیش از آنکه بازار عرضه این محصول در کشور ما مورد توجه قرار گیرد، بازار تقاضاست که جلب نظر می‌کند محصولی که تا چند سال پیش تولید داخلی هم در آن سهم داشت به بازاری کاملا وارداتی تبدیل شده تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین ارائه خود از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش صنعت تولید کاغذ دیواری را یکی از بخش‌های اولویت‌دار معرفی کرده است در این گزارش به جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این بازار می‌پردازیم.

کاغذ دیواری پوششی است برای دیوارهای داخلی در ادارات، خانه‌ها و دیگر ساختمان‌ها و بخشی از طراحی داخلی به شمار می‌آید. این کاغذها بیشتر به‌صورت رول فروخته می‌شود و با چسباندن روی دیوار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ دیواری‌ها می‌توانند ساده  (به‌صورت نقاشی) یا به‌صورت بافته‌شده یا با الگوهای گرافیکی ساخته شده‌باشند.

روش‌های چاپ کاغد دیواری شامل چاپ سطحی، چاپ به‌وسیله حکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ به‌صورت دیجیتالی یا چاپ به‌وسیله ماشین چاپ چرخشی است. بد نیست بدانیم مواد اولیه این کاغذها عموما خارجی است. مبدا آن اروپا و بعضی کشورهای آسیایی مانند چین است که البته تفاوت قیمت در آنها مشهود است و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، تولیدکنندگان بیشتر به سمت چینی‌ها گرایش پیدا کرده‌اند.

میزان سرمایه گذاری لازم در احداث کارخانه تولید کاغذ دیواری

متأسفانه با وجود اینکه کارخانه ما توانسته با صرف سرمایه‌های کلان و تجربه چندین ساله به کیفیت مناسب و مساوی با کاغذ دیواری‌های خارجی دست پیدا کند، سودجویی یک عده در زمینه واردات کاغذ دیواری و تبلیغات منفی بنکداران روی محصول ایرانی اجازه نمی‌دهد تولیدات ما به‌راحتی در بازار جا باز کند.

حتی جالب است که کاغذ دیواری‌هایی که در کارخانه تهران ما تولید می‌شوند در بعضی فروشگاه‌ها به اسم کار خارجی عرضه می‌شوند. برای مثال، کاغذ به قیمت هر رول ۳۰ هزار تومان از کارخانه بیرون می‌رود و با قیمت رولی ۷۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.‌»‌  اما این همه ماجرا نیست و در سوی مقابل فروشندگان نیز معتقدند جنس ایرانی از کیفیت کمتری برخوردار است و بعضی از مصرف‌کنندگان خود تمایل به استفاده از اجناس خارجی دارند.

به هر حال، برای تولید نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه است. این تولید‌کننده درباره مواد اولیه می‌گوید: «تمام مواد اولیه ما وارداتی است و به خاطر بالا رفتن نرخ ارز، هزینه‌‌هایمان چند‌برابر شده است، علاوه بر اینکه قبلا از اروپا مواد اولیه‌مان را تهیه می‌کردیم، اما الان از چین خریداری می‌کنیم. به‌عنوان مثال کاغذی را قبلا تنی ۸۰۰ دلار از اروپا وارد می‌کردیم و حالا آن را با کیفیت پایین‌تر به قیمت تنی ۱۷۰۰دلار از چین می‌خریم.‌»‌

قیمت دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت کاغذ دیواری اغلب قابل توجه است. خط تولیدهایی که پیشتر شاید اغلب آنها در اروپا ساخته می‌شد؛ اما هم‌اکنون چین با در دست گرفتن پرچم تولید این دستگاه‌ها را می‌سازد و حتی به اروپا نیز صادر می‌کند. یک دست‌اندرکار واردات ماشین‌آلات صنعتی به  «فرصت امروز» می‌گوید: «تا پیش از تحریم‌ها ماشین‌آلات تولید کاغذدیواری را با قیمت‌های متنوعی از ۳۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان وارد می‌کردیم.

آن زمان دلار ۸۵۰ تومان بود، اما با بالا رفتن دلار، کار واردات این دستگاه‌ها را متوقف کرده‌ایم اما اگر درحال حاضر کسی قصد راه‌اندازی چنین کاری را داشته باشد بخواهد در سطح خوبی کار کند لااقل باید یک سرمایه ۱۰میلیارد تومانی در کار وارد کند.‌»‌  این فعال بخش واردات همچنین مبدا این ماشین‌آلات را در آن زمان ترکیه و آلمان اعلام می‌کند.

شرایط بازار کاغذ دیواری

دلایل رکود بازار تولیدات داخلی کاغذ دیواری هر چه که باشد موضوع مهم فرصت به وجود آمده برای فعالیت در این بخش است که اکثر فعالان و کارشناسان این حوزه به اتفاق به آن اذعان دارند در شرایطی که کیفیت حرف اول و آخر را در بازار می‌زند محصولات خارجی در بازار طرفداران بیشتری دارد. مهرداد موذنی یکی از فروشندگان تزیینات ساختمانی می‌گوید: در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسد کالا‌های خارجی است و این نه به دلیل تبلیغات و جو‌سازی برای فروش محصولات خارجی، بلکه به خاطر کیفیت است.

مصرف کننده حق انتخاب دارد و می‌خواهد کالای باکیفیت خریداری کند و طبیعتا نخستین گزینه در انتخاب کاغذ دیواری یا به ظهور کلی تزیینات ساختمانی کالای باکیفیت است و در برخی حوزه‌ها مثل کاغذ دیواری کیفیت محصولات خارجی در سطح بالاتری قرار دارد. مسئله دیگر در تنوع طرح‌ها و خلاقیت در تأمین نیاز همه سلیقه‌های بازار است که در تولیدات داخلی این بخش رعایت نمی‌شود، از طرف دیگر تنها عامل‌قیمت هم نمی‌تواند مصرف‌کننده را مجاب به خرید کند.

در دنیای امروز بازار به شدت رقابتی است و باید سلیقه بازار را درنظر داشت.وی در توصیه به سرمایه‌گذاران می‌گوید: با شناختی که از بازار دارم می‌توانم بگویم سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند ابتدا باید سلیقه مخاطب و کالاهای موجود در بازار را بررسی کنند و اگر می‌خواهند تولید داشته باشند این تولید باید در بالاترین سطح و با تکنولوژی روز دنیا صورت گیرد.از طرف دیگر، بحث تنوع و خلاقیت در فضا‌سازی است که می‌توان طرح‌هایی مبتنی بر الگوهای بومی و سنتی تولید شود.

در حال حاضر، جای چنین محصولاتی در بازار خالی است. این فعال بازار در پایان می‌گوید: داشتن سرمایه مناسب برای تولید در تراز کیفی مناسب حتی برای عرضه به بازار‌های جهانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر این توجه به نقش طراحان و ایده‌پردازان در این صنعت بسیار قابل توجه است، بنابراین تازه‌وارد‌ها با تکیه بر دانش طراحی بومی می‌توانند نه‌تنها در بازار‌های داخلی سهم از دست رفته خود را بازیابند، بلکه نیم‌نگاهی هم به بازار‌های منطقه‌ای و حتی جهانی داشته باشند.

نزدیک به ۸۵ درصد نیاز داخلی به تزئینات ساختمان از چین و کشورهای اروپایی وارد می‌شود، کارخانه‌های تولید تزئینات ساختمان در کشور کم است و تنها ۱۵ درصد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

در حال حاضر احداث یک کارخانه بزرگ تولید کاغذ دیواری در تهران مراحل پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد و تولیدات خود را در ابتدای سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. این کارخانه از لحاظ تجهیزات، به‌روز و بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ دیواری در خاورمیانه محسوب می‌شود و با شروع کار آن در زمینه صادرات هم فعالیت چشمگیری خواهد داشت.

به‌روزترین ماشین‌آلات دنیا در صنعت کاغذ دیواری در این کارخانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این کارخانه دارای ۸ خط تولید است که اگر سه خط از کارخانه به صورت سه شیفت فعالیت داشته باشند، نیاز داخلی را جوابگو است و چنانچه ۵ خط دیگر نیز به سه شفیت فعالیت کاری کارخانه افزوده شود، می‌توان بخشی از تولیدات را به صادرات اختصاص داد.

سرمایه‌گذاری خارجی در تولید کاغذ دیواری

شاید یکی از دلایل رکود بازار کاغذ دیواری در سال‌های پس از انقلاب جنبه تجملی آن بود. این را در گفته‌های بهروز چوداری میلانی، رئیس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان می‌توان یافت این فعال صنعت چندی پیش در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص فعالیت‌های این صنف پس از پیروزی انقلاب گفت: بعد از انقلاب برخی کالاها لوکس و تجملاتی اعلام شد.  تا اینکه در ابتدای دهه ۸۰ واردات کاغذ دیواری، آزاد اعلام شد. تا قبل از این تاریخ صرفا از کاغذ دیواری تولید داخل استفاده می‌شد که محصولات این کارخانه‌ها به دلیل دولتی بودن و سوءمدیریت، کیفیت بسیار پایینی داشت.

کیفیت پایین کاغذ دیواری کارخانه‌های دولتی موجب شد تصور و نگاه مردم به کاغذ دیواری بسیار منفی شود. سرانجام در اوایل دهه ۸۰ واردات کاغذ دیواری آزاد شد، بالاخره یک شرکت ریسک کرد و برای نخستین بار پس از انقلاب، کاغذ دیواری را به کشور وارد کرد. اجازه واردات کاغذ دیواری روح تازه‌ای را به صنف ما بخشید.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *